...siç e krijuan Grekët, Bullgarët dhe Serbët?
Krijimi i një kishe ortodokse autoqefale në mesjetë nuk ishte diçka që mund të
bëhej as me iniciativën e popullsisë lokale dhe as prej zellit të madh fetar
të udhëheqësve të tyre. Ajo nuk ishte një sipërmarrje që mund ta bënte
çdokush, sipas dëshirës, e në çdo kohë. Patrikana e Kostandinopojës jo vetëm
që nuk do ta mbështeste një iniciativë të tillë por do ta mallkonte atë një
mijë herë, e pastaj do ta luftonte në mënyrë të pamëshirshme e me të gjitha
mjetet që kishte në dispozicion, të cilat në periudhën e perandorisë bizantine
ishin të pakufishme.
Ajo do të lëshonte dokumente zyrtare shkishërimi për të gjithë ideatorët dhe
pjesëmarrësit e kësaj iniciative, gjë që do të thoshte dënim i menjëhershëm me
vdekje, dhe do të nxiste autoritetet lokale që t’i shkonin sa më parë në
shpatë e familjet e tyre t’i degëdisnin kushedi se ku. Nëse iniciativa
do të mbështetej nga ndonjë princ apo grup familjesh fisnike, Patrikana to të
nxiste principatat e mbretëritë fqinje që të prisnin menjëherë çdo marrëdhënie
financiare e politike me iniciatorët, dhe nëse as këto masa nuk do të jepnin
rezultate, atëherë ajo do të niste fushata ndëshkimore ushtarake me bekimin e
vetë perandorit bizantin, për të shtypur me zjarr e me hekur çfarëdolloj forme
rezistence ndaj autoritetit të saj. Patrikana nuk do të linte dy gur
bashkë derisa ideja për të krijuar një Kishë autoqefale, dhe gjithë
mbështetësit e saj, të zhdukeshin plotësisht nga kujtesa popullore.
Në perandorinë bizantine kisha Ortodokse ishte vetë shteti dhe nuk mund të
kishte asgjë më të rrezikshme e më të padëshirueshme për të sesa krijimi i një
kishe autoqefale në territorin ku ajo sundonte. Krijimi i një institucionin të
pavarur fetar në cilindo territor të perandorisë do të thoshte automatikisht
ndarje e pushtetit, dorëzimi i pronave e i pasurive të panumërta kishtare,
heqja dorë nga mbledhja e taksave dhe dorëzimi i pushtetit shpirtëror të
ndjekësve të saj. Me pak fjalë, krijim i një kishte autoqefale ishte e
barabartë me dorëzimin total të territorit dhe banorëve të tij. Njësoj sikur
të formohej një shtet i pavarur brenda shtetit ekzistues.
Patrikana e Kostandinopojës nuk kishte asnjë arsye që ta lejonte një nismë të
tillë, pasi jo vetëm që nuk fitonte asgjë politikisht dhe financiarisht, por
krijonte edhe një precedent të rrezikshëm historik duke i hapur kështu udhë
shkërmoqjes së mëtejshme të autoritetit e influencës së saj absolute në
territorin perandorisë bizantine e më gjerë. Nëse një grup etnik do të lejohej
të krijonte kishën e vetë autoqefale, atëherë çfarë i pengonte grupet e tjera
që të kërkonin të njëjtën gjë?
Nëse Patrikana e Kostandinopojës nuk lejonte krijimin e kishave autoqefale,
atëherë si u krijuan kishat serbe, greke e bullgare?
Kisha autoqefale greke
Pikë së pari, duhet të kuptojmë se Patrikana e Kostandinopojës nuk ka
qenë ndonjëherë kishë greke, d.m.th kisha e komunitetit etnik grek.
Patrikana e Kostandinopojës ishte kisha e perandorisë bizantine, ose
siç quhej zyrtarisht, perandorisë romake, dhe ishte tërësisht në funksion të
autoriteti perandorak romak (bizantin). Gjuha zyrtare e kishës Ortodokse të
perandorisë ishte greqishtja zyrtare kishtare, ose siç quhet ndryshe Koine,
e cila edhe pse e ngjashme, nuk ishte e njëjtë me greqishten popullore
(dhimotiki) që flisnin qytetarët e thjeshtë grekë.
Kisha Autoqefale e Greqisë është krijuar në vitin 1833, plot 5 vjet pas
krijimit të Greqisë së pavarur, si rezultat i luftës për pavarësi në
1821-1828 dhe gjuha e saj zyrtare është Greqishtja moderne. Pra deri në
vitin 1833 nuk ka ekzistuar një kishë etnike greke. Ashtu si edhe në rastin
e kishës autoqefale të Shqipërisë, autoriteti më i lartë i kishës autoqefale
të Greqisë është Arqipeshkvia.
Greqishtja kishtare ishte një gjuhë e kultivuar institucionale, e
pandryshuar dhe a ruajtur nëpërmjet literaturës dhe doktrinave fetare
kishtare për shekuj me radhë. Greqishtja zyrtare mësohej në shkolla fetare
dhe kishte një funksion praktik të ngjashëm me latinishten, që edhe pse
krejt e ndryshme nga Italishtja, është gjuha zyrtare e Vatikanit. Greqishtja
popullore nga ana tjetër, e cila është e mjaft e ndryshme edhe nga
greqishtja moderne, ishte greqishtja që ishte zhvilluar natyrshëm nga
popullsia greqishtfolëse e perandorisë dhe që kishte pësuar ndryshime
thelbësore me kalimin e shekujve. Kjo gjuhë, ashtu si edhe shqipja e gjuhë
të tjera etnike në Ballkan, nuk ishte kultivuar dhe as nuk ishte shkruar
ndonjëherë.
Kisha autoqefale bullgare
Kisha e parë autoqefale e krijuar në Ballkan është kisha bullgare, ose më
saktë kisha e perandorisë bullgare, e cila u themelua në vitin 919 nga cari
Boris I, plot 239 vjet pas hedhjes së themeleve të perandorisë së parë
bullgare dhe 49 vjet pas krijimit të arqipeshkvisë autonome bullgare në
vitin 870, një perandori e fuqishme, e cila u formua në kurriz të
perandorisë bizantine dhe që e zëvendësoi plotësisht autoritetin e kësaj të
fundit në një pjesë të mirë të Ballkanit për të paktën 338 vjet, pra më
shumë se tre shekuj.
|
Perandoria Bullgare I nën Carin Samuil 976-1018
|
Perandoria bullgare, ashtu si ajo bizantine, nuk ishte një perandori me
natyrë etnike bullgare. Ajo ishte një perandori multi etnike e multi
kulturore, në të cilën u përfshinë bullgarët turkomanë (tashmë të
asimiluar), sllavët e Bullgarisë së sotme dhe të Maqedonisë së Veriut,
popullsitë latinisht folëse të Rumanisë, serbët, grekët e madje edhe
shqiptarët e vllehët. Pra, kisha bullgare nuk ishte kisha e popullsisë
etnike bullgare. Ajo nuk u krijuar si rezultat i iniciativës së besimtarëve
bullgarë por si rezultat i krijimit të një perandorie të re, e cila kishte
vendosur të mos pranonte më autoritetin fetar të Patrikanës së
Kostandinopojës por të vendoste autoritetin e vet dhe të vilte frytet
politiko-financiare të sundimit kishtar në territorin e saj.
Nga viti 870 deri në vitin 919, për rreth 49 vjet, gjuha zyrtare e
arqipeshkvisë autonome bullgare ishte greqishtja kishtare dhe të gjithë
klerikët, bashkë me materialet e doktrinës fetare, vinin nga Kostandinopoja.
Mirëpo ndërkohë, vetë Patrikana e Kostandinopojës kishte bërë një punë
gjigande për shpërndarjen e fesë së krishterë në botën pagane sllave duke
ngarkuar me detyrë dy murgj ortodoksë sllavë, Cirilin dhe Metodin, që të
krijonin një alfabet sllav të bazuar mbi alfabetin grek, i cili do të
shërbente për të shkruar e për të shpërndarë fenë Ortodokse tek sllavët (me
kërkesën e mbretit të Moravisë), të cilët në atë periudhë nuk ishin të ndarë
në etni dhe që kishin zaptuar pjesën më të madhe të Evropës lindore. Pra
krijimi i alfabetit sllav u financua nga vetë Patrikana a
Kostandinopojës (jo nga popujt sllavë) me qëllim shpërndarjen e
Ortodoksizmit në botën sllave.
Alfabeti cirilik sllav është krijuar me financim të Patrikanës së
Kostandinopojës, në bashkëpunim me Papatin e Romës, me qëllim përhapjen e
krishtërimit dhe jo me iniciativën e popujve sllavë. Më vonë, në
territoret katolike, ky alfabet u ndalua nga Papati.
Kjo nismë kulturore e autoriteteve kishtare bizantine u shfrytëzua nga cari
i perandorisë bullgare Borisi I për të rritur prestigjin dhe autoritetin e
vet tek nënshtetasit e perandorisë së tij dhe për të rritur numrin e
klerikëve që përdornin gjuhën sllave. Me këtë rast ai shfrytëzoi dishepujt e
Cirilit dhe Metodit dhe i vuri ata që tu mësojnë klerikëve të rinj shkrimin
me alfabetin gllagolit (alfabeti i parë sllav), ndërsa klerikët e
Kostandinopojës i dëboi andej nga viti 839. Gjuha që Borisi zgjodhi për
kishën e re të perandorisë ishte Sllavishtja që flitej në zonën e Selanikut,
d.m.th, një nga dialektet që flasin sot Sllavo-Maqedonasit, jo vetëm për
faktin që pjesa dërrmuese e nënshtetasve të tij ishin sllavë por edhe për
faktin se puna për shpërndarjen e alfabetit të ri sllav në atë qytet kishte
disa dekada që kishte filluar dhe kishte fituar baza të shëndosha didaktike
gjuhësore.
|
Perandoria e parë bullgare nën Carin Simeon në vitin 927
|
Në vitin 919 perandori bullgar e deklaroi arqipeshkvinë bullgare autoqefale
dhe e ngriti në nivelin e Patrikanës. Ky veprim u realizua vetëm pasi
ushtritë e perandorisë bullgare i thyen ushtritë bizantine në dy beteja të
rëndësishme njëra pas tjetrës, njëra prej tyre në dyert e Kostandinopojës.
Pas 20 vjet luftërash pa pushim, në vitin 927, plot 8 vjet pas shpalljes së
autoqefalisë (pavarësisë) së kishës së perandorisë bullgare, më në fund
Patrikana e Kostandinopojës e njohu autoqefalinë e Patrikanës së kishës
bullgare me qendër në qytetin Pliska.
Në këtë periudhë, një pjesë e mirë e territoreve të banuara nga shqiptarët
ishin pjesë e perandorisë bullgare, që do të thoshte se edhe një pjesë e
popullsisë shqiptare i ishte nënshtruar autoriteti të kishës bullgare. Të
rrethuar nga një det me shumicë absolute sllave - një popullsi aq e madhe në
numër dhe e fuqishme sa t’i zhvaste Bizantit pjesën më të madhe të Ballkanit
- dhe të ndarë në dy kisha të ndryshme (ortodokse dhe katolike), shqiptarët
kurrsesi nuk mund të mendonin të merrnin ndonjë tentative të çfarëdollojshme
për të krijuar institucion autoqefal apo edhe autonom kishtar, pasi ky
veprim nuk do të kishte as kuptim, as ndonjë qëllim praktik dhe nuk do të
sillte as ndonjë fitim.
Për më tepër, edhe vetë perandorisë së fuqishme bullgare, e cila kishte
thyer ushtritë e perandorisë bizantine sa e sa herë - dhe kishës së saj
autoqefale - do t'u vinte një ditë fundi. Në vitin 972, ushtritë bizantine i
thyen ushtritë bullgare dhe e zunë kryeqytetin e perandorisë, Pliskën. Pas
kësaj ngjarjeje Patrikana bullgare e zhvendosi selinë e saj disa herë,
derisa u vendos përfundimisht në Prespë e pastaj në Ohër në vitin 990.
Perandoria bullgare vazhdoi të humbiste territore deri në vitin 1018 kur
kështjellat e fundit të perandorisë, shumica e të cilave ndodheshin tashmë
në territorin e Shqipërisë së sotme, ranë përfundimisht.
Kuriozitet: Kështjellat e fundit të perandorisë bullgare të
parë ndodheshin në territorin e Shqipërisë dhe Greqisë veri-perëndimore.
Pas rënies së perandorisë bullgare, perandori bizantin Bazili i dytë e njohu
autoqefalinë 99 vjeçare të kishës ortodokse bullgare dhe zotërimet e saj por
e uli patrikanën sërish në nivel arqipeshkvie. Ndërkohë që Arqipeshkvi i
emëruar ishte Jovan Dibrani, pra një banor i zonës me origjinë nga një fshat
i Dibrës, pasardhësit e tij dhe të gjithë klerikët zgjidheshin nga
autoritetet bizantine. Njohja e autoqefalisë ishte vetëm sa për sy e faqe,
për t’i mbajtur popullsitë sllave të kënaqura. Siç thamë më sipër,
Patrikana e Kostandinopojës nuk mund të lejonte asnjë institucion fetar
që mund të zëvendësonte sundimin e saj brenda territorit të perandorisë
bizantine.
Megjithatë, priftërinjtë, murgjit dhe shërbimet fetare vazhduan të mbaheshin
në gjuhën sllave dhe në këtë mënyrë gjuha e shkruar kishtare sllave - e cila
do të shërbente si shabllon për të gjitha gjuhët e tjera sllave që
adoptuan alfabetin cirilik - do të hidhte një herë e mirë rrënjë si gjuhë
zyrtare kishtare në perandorinë bizantine. Numri i madh i sllavëve në
Ballkan kishte bërë që prania e tyre të linte shenja të pandryshueshme një
herë e mirë në fizionominë e gadishullit.
|
Sllavët në Ballkan në shekullin XIX.
|
Por përplasjet mes kishës bullgare dhe Patrikanës së Kostandinopojës nuk do
të përfundonin aty. Në 1185, plot 167 vjet pas rënies së perandorisë së parë
bullgare, do të hidheshin themelet e perandorisë së dytë bullgare me qendër
në Tarnovo, e cila do të zgjaste deri në vitin 1393, e bashkë me të edhe ato
të kishës së dytë autoqefale bullgare.
Mirëpo kësaj radhe, duke qenë se arqipeshkvia e parë autoqefale bullgare e
kishte selinë në Ohër, jashtë kufijve të perandorisë së re bullgare, dhe
ishte tërësisht në duart e Patrikanës së Kostandinopojës, perandorët
bullgarë krijuan Arqipeshkvinë Autoqefale të Tarnovos në 1186, një vit pas
shpalljes së themelimit të perandorisë. Dhe pas 50 vjetësh e shumë betejave
me perandorinë bizantine, perandorët bullgarë më në fund e ngritën
Arqipeshkvinë autoqefale të Tarnovos në Patrikanën autoqefale të Bullgarisë
dhe Vllahisë (krahinë në Rumani). Perandorit bullgar iu desh që të kryente
një bashkim formal të kishës bullgare me Kishën katolike në 1203, në mënyrë
që të merrte mbështetjen e kësaj të fundit dhe vetëm 32 vjet më vonë u
krijuan kushtet për njohjen e Patrikanës bullgare nga Patrikana e
Kostandinopojës, në vitin 1235.
|
Perandoria e dytë bullgare nën Carin Ivan Asen II 1218-1241
|
158 vjet më vonë, në 1393 perandoria bullgare ra nën sundimin osman dhe
Patrikana e kishës bullgare të Tarnovos u shkatërrua përfundimisht.
Dioqeza bullgare hyri sërish nën varësinë e Patrikanës së Kostandinopojës, e
cila tashmë ishte në mbrojtjen e perandorisë osmane. E vetmja gjurmë e
kishës autoqefale bullgare që rezistoi ishte Arqipeshkvia Autoqefale e
Ohrit, e cila ishte tërësisht në shërbim të Patrikanës së Kostandinopojës, e
rrjedhimisht në Shërbim të perandorisë osmane deri në vitin 1767, kur pushoi
së qëni arqipeshkvi autoqefale dhe hyri plotësisht në suazën e Patrikanës së
Kostandinopojës. Gjatë gjithë kësaj periudhe Patrikana e
Kostandinopojës kishte zëvendësuar gradualisht të gjithë klerikët dhe
liturgjinë sllave me klerikë dhe liturgji greke.
Kisha bullgare u ringjall vetëm në mes viteve 1800 si rezultat i lëvizjeve
nacionaliste në Ballkan dhe formimit të ndërgjegjes kombëtare bullgare. Por
ajo funksionoi si Ekzarkatë dhe jo si Patrikanë në mes konflikteve të
vazhdueshme me Patrikanën e Kostandinopojës deri në vitin 1945 kur kjo e
fundit e hoqi skizmën dhe e njohu autoqefalinë e kishës bullgare.
Patrikana bullgare (tashmë me bazë etnie) u njoh zyrtarisht si e tillë
vetëm në vitin 1953.
Kuriozitet: Kisha autoqefale bullgare nuk e njeh kishën
autoqefale të Maqedonisë së Veriut pasi ajo pretendon se ka autoritet edhe
mbi territorin e atij vendi.
Kisha autoqefale serbe
Kisha autoqefale serbe u krijua në kushte jo shumë të ndryshme nga kisha
autoqefale bullgare dhe për të njëjtat arsye. Gjatë kohës që
Patrikana e Kostandinopojës dhe kisha bullgare kishin disa shekuj që
përpiqeshin t’i hanin kokat e njëra tjetrës, në territoret serbe nuk
ekzistonte asnjë institucion autoqefal fetar. Shumica e popullsisë serbe
ishte ose nën autoritetin e Patrikanës së Kostandinopojës ose nën
autoritetin e kishës bullgare.
Ashtu si edhe në rastin e kishës bullgare, kisha serbe u krijua si rezultat
i situatave rajonale gjeopolitike. Në 1217 Stefan Nemanjiç (i biri i Stefan
Nemanjës) u kurorëzua mbret i Serbisë së atëhershme dhe bashkë me
kurorëzimin e tij u ngrit edhe çështja e kishës autoqefale serbe. Kjo ndodhi
jo pa arsye. Që nga koha kur kisha bullgare filloi tentativat e saj të para
për autoqefali kishin kaluar plot 300 vjet dhe perandoria e fuqishme
bizantine e rrjedhimisht pushteti i Patrikanës së Kostandinopojës nuk ishin
më ato që kishin qenë dikur.
|
Mbretëria e Serbisë nën mbretin Stefan Uroshi I në vitin 1265
|
Kostandinopoja ishte pushtuar nga Latinët në 1204 dhe Patrikana e
Kostandinopojës ishte larguar prej qytetit duke e zhvendosur në qytetin e
Nikeas. Perandoria bizantine ishte ndarë tashmë në disa njësi të pa lidhura
gjeografikisht me njëra tjetrën dhe praktikisht të pavarura nga njëra tjera.
Shumica e territoreve shqiptare ishin pjesë e Despotatit të Epirit (pasi
kishin hyrë me dëshirë pas vdekjes së Dhimitër Progonit), i cili mbante
flamurin e vazhdimësisë së perandorisë romake lindore (Bizantit) dhe
vazhdonte të qëndronte nën autoritetin e Patrikanës së Kostandinopojës në
internim. Edhe territoret sllavo-serbe (Serbi, Mali i Zi, Bosnje) gjithashtu
vazhdonin të qëndronin nën autoritetin e kësaj të fundit nëpërmjet
Arqipeshkvisë Autoqefale të Ohrit, e cila ishte gjithashtu trashëgimtarja
legjitime e Patrikanës autoqefale të perandorisë bullgare të parë.
|
Arqipeshkvia e Ohrit dhe territori që kishte nën juridiksionin e saj
|
Por me krijimin e mbretërisë, Stefani kërkoi themelimin e një institucioni
fetar autoqefal me qendër në Serbi, të cilin do të mund ta përdorte për të
rritur autoritetin dhe prestigjin e vet si dhe për të vjelë frytet
financiare të aktivitetit të saj. Në ndihmë i erdhi vëllai i tij Sava
(Rastko Nemanjiç), i cili pasi kishte kaluar një kohë të gjatë bashkë me të
atin në manastirin e Hilandarit në Malin Athos, kishte fituar një
eksperience dhe autoritet në çështjet dhe problematikat kishtare.
Në këto kushte, duke qenë në internim, e rrezikuar nga Patrikana Latine e
Kostandinopojës nga njëra anë, influenca e Papës (që në atë periudhë quhej
Patrikana e Romës) nga ana tjetër dhe nën influencën e Despotatit të
Epirit, Patrikana e Kostandinopojës në internim nuk kishte zgjidhje
tjetër veçse të pranonte krijimin e Arqipeshkvisë Autoqefale të kishës serbe
në vitin 1219. Pra Stefan Njemaniç përfitoi nga dobësimi i pushtetit të
Patrikanës së Kostandinopojës në internim për t’i dhënë jetë planit të tij.
Vëllai i Stefanit, Sava (sot Shën Sava), shpenzoi gjithë jetën e tij duke
organizuar Dioqezat dhe duke propaganduar doktrinën ortodokse tek popullsitë
sllavo-serbe, themelet e së cilës ishin hedhur që para 3 shekujsh nëpërmjet
kishës bullgare dhe krijimit të alfabetit sllav nga Cirili dhe Metodi. Pra
mund të thuhet se 90% e punës ishte kryer tashmë dhe se kisha serbe nuk ishte
asgjë tjetër veçse një vazhdimësi e kishës bullgare.
Nga viti 1219 deri në vitin 1253, selia e arqipeshkvisë autoqefale serbe
kishte qenë në Manastirin e Ziçës, afër qytetit të Kraljevos (kral-mbret në
serbisht). Në 1253 selia u zhvendos në qytetin e Pejës, pranë kufijve të
territoreve shqiptare të Dhespotatit të Epirit, jo pa qëllim.
Kuriozitet: Kur u krijua Arqipeshkvia autoqefale e mbretërisë
serbe në Kraljevo, kishat dhe manastiret në Kosovë kishin disa qindra vjet
që ishin ndërtuar.
Me zgjerimin e mbretërisë serbe u rrit edhe autoriteti i arqipeshkvisë. Por
vetëm pasi Stefan Dushani zgjeroi sundimet tij në drejtim të Despotatit të
Epirit dhe perandorisë bizantine, dhe i dha vetes titullin car (me mbështetjen
e perandorit bullgar, carit Ivan Aleksandër), pati mundësinë arqipeshkvia të
rritej në nivel Patrikane. Plot 127 vjet pas marrjes së statusit autoqefale.
Në 1346, Stefan Dushani organizoi në Shkup (ish kryeqyteti i perandorisë
bullgare) një mbledhje të madhe në të cilën morën pjesë Arqipeshkvi i Pejës,
ai i Ohrit dhe Patriarku i kishës së perandorisë së dytë bullgare. Së bashku,
këta vendosën që Arqipeshkvia e Pejës të rritej në nivel Patrikane.
 |
Perandoria e Serbisë (në vitin 1355) nën Carin Stefan Dushan |
Patrikana auoteqefale serbe mori nën hyqmin e vet edhe Arqipeshkvinë
Autoqefale të Ohrit dhe sovranitetin e Malit Athos në Greqi. Për këtë veprim
Patrikana a Kostandinopojës e shkishëroi Stefan Dushanin në vitin 1350.
Kuriozitet: Nga titulli që mbante zyrtarisht Cari Stefan
Dushan kur u bë perandor shikojmë se shqiptarët përmenden të fundit për
shkak se, me shumë gjasa, do kenë qenë populli më i vogël në numër nga
gjithë të tjerët.
21 vjet më vonë, në vitin 1371 perandoria serbe kishte rënë plotësisht
nën sundimin e perandorisë osmane. Në vitin 1463, pas vdekjes së Patriarkut
të kishës serbe Arsenije II nuk u zhvilluan më zgjedhje për Patrikun e ri.
Kjo bëri që kisha serbe të kalonte nën juridiksionin e Arqiepshkvisë së
Ohrit e rrjedhimisht nën juridiksionin e Patrikanës së Kostandinopojës që
tashmë funksiononte si autoriteti suprem i administrimit të popullsisë
ortodokse të perandorisë osmane.
Patrikana e kishës serbe u rivendos sërish në vitin 1557, me në krye
Makarije Sokoloviçin, 94 vjetë pasi kishte pushuar së ekzistuari, kur
Sulltan ishte Sulejmani i madhërishëm. Patriku Makarije ishte kushëri me
vezirin e lartë të perandorisë Osmane Mehmed Pashë Sokoloviçin, i cili
ndikoi tek sulltani për rivendosjen e Patrikanës serbe.
Osmanët e shfuqizuan edhe një herë Patrikanën serbe në vitin 1766 për shkak
të disa revoltave të njëpasnjëshme të organizuara nga autoritet kishtare dhe
kisha serbe qëndroi nën juridiksionin e Patrikanës së Kostandinopojës deri
nga mesi i viteve 1800. Ashtu si edhe Patrikana Bullgare, Patrikana
serbe moderne me bazë etnie u ringjall në vitin 1848 në qytetin e Karlovcit,
në territore që ishin nën sundimin e perandorisë austriake, me qëllim
nxitjen e ndjenjës kombëtare serbe dhe shpërbërjen e mëtejshme të
perandorisë osmane.
Përfundime
Me pak fjalë, fuqia dhe autoriteti i Patrikanës së Kostandinopojës ka qenë
për shekuj me radhë i jashtëzakonshëm, e madje edhe më i madh se i vetë
perandorisë bizantine pasi vazhdoi të ushtrojë pushtet edhe 466 vjet të
tjera pas rënies së së saj, nën perandorinë osmane, dhe shtrihej në të
gjitha drejtimet ku kishte komunitete besimtarësh ortodoksë (përveç atyre
armenë). E vetmja mënyrë për të sfiduar autoritetin e Patrikanës së
Kostandinopojës ishte nëpërmjet krijimit të një perandorie të re ose falë
ndonjë manovre të fortë politike, gjë që për popullin fare të vogël shqiptar
ishte diçka praktikisht e paarritshme, ngado që ta marrësh.
Kishat autoqefale të ashtuquajtura bullgare e serbe u krijuan si rezultat i
ngjarjeve madhore gjeopolitike dhe patën si qëllim zëvendësimin e Patrikanës
së Kostandinopojës, edhe pse nuk ia arritën dot kurrë atij qëllimi. Ato nuk
u krijuan me bazë etnie por me bazë numrash. Sllavët - të cilët
konsideroheshin pak a shumë si një popullsi e vetme - ishin aq të shumtë në
numër saqë kishin mundësi të krijonin perandori të fuqishme që mund të
sfidonin Bizantin. Pesë herë u bënë tentativa nga bullgarët për të krijuar
një kishë të pavarur nga Patrikana e Kostandinopojës dhe nga këto katër
herë kjo e fundit arriti ta shkrijë atë e ta fusë në hyqmin e vet. Po
ashtu edhe kisha serbe. Të katër tentativat e saj për pavarësi përfunduan po
njësoj si ato të kishës bullgare. Shqiptarët nuk i patën asnjëherë numrat e
mjaftueshëm për të ndërmarrë diçka të tillë.
Për më tepër, ndryshe nga sllavët, shqiptarët dhe grekët ishin nga
popullsitë e lashta të perandorisë romake e më pasj asaj bizantine. Këto
popullsi kishin jetuar për më shumë se 1000 vjet nën autoritetin e
perandorisë romake dhe nuk kishin asnjë arsye pse të krijonin kisha e
autoritete autoqefale pasi e konsideronin Patrikanën e Kostandinopojës si të
tyren dhe autoritetin e saj të padiskutueshëm.
Shqiptarët dhe Grekët ishin ndër popullsitë e lashta të perandorisë romake
e më pas asaj bizantine. Ata kishin pasur një bashkëjetësë paqësore mijëra
vjeçare.
Gjithashtu, ndryshe nga sllavët, të cilët kishin ardhur rishtas në Ballkan
dhe që ishin në një farë mënyre të unifikuar prej gjuhës, edhe për shkak të
punës së Patrikanës së Kostandinopojës, Shqiptarët dhe Grekët kishin
bashkëjetuar me njëri tjetrin e me shumë grupe të tjera etnike për më shumë
se 1500 vjet me radhë e për ta nuk kishte asnjë arsye të që organizoheshin e
të ndaheshin me bazë etnie apo gjuhe pasi Greqishtja kishtare i bashkonte të
gjithë ata.
Jo vetëm kaq, por ekzistojnë dokumente e dëshmi të ardhura nga periudha të
ndryshme historike, me hapësira kohore disa qindra vjeçare nga njëra tjetra,
të cilat tregojnë se shqiptarët nuk kanë qenë asnjëherë besimtarë të
devotshëm e ndjekës të zellshëm të doktrinave fetare. Jo rrallë herë
shqiptarët janë përshkruar si gjysmë besimtarë, të cilët preferonin që
besnikërinë a tyre t’ia ofronin më parë fisit dhe zakoneve të tyre fisnore
se sa autoriteteve kishtare.
Ndryshe edhe nga grekët edhe nga sllavët, arbërit rridhnin nga një popullsi
e lashtë autoktone me rrënjë farefisnore. Parardhësit e tyre, ilirët nuk
kishin qenë asnjë herë të sunduar nga një autoritet suprem mbretëror,
perandorak ose i çfarëdo lloji tjetër, duke preferuar që të jetojnë të lirë
e nëpër vendbanime të vogla sipas sistemit të tyre fisnor, edhe gjatë kohës
së perandorisë romake. Ilirët kishin qenë të organizuar në këtë formë të
paktën që nga shekulli i X-të p.e.s dhe asnjë nga civilizimet e lashta të
mesdheut nuk kishte arritur ta ndryshonte këtë formë organizimi shoqëror.
Pra ky ishte një organizim shoqëror që ekzistonte i pandryshuar për të
paktën 2000 vjet, nga këto gjysma para përhapjes së krishtërimit në Europë.
Kur u dyndën sllavët në Ballkan ata i shkaktuan popullsisë autoktone ilire
shumë dëme dhe atë pjesë që mbeti gjallë e asimiluan. Shqiptarët do kenë
qenë i vetmi fis ose grup fisesh ilire që i mbijetuan dyndjeve sllave, të
cilëve të gjendur ashtu në pakicë e të dëbuar nga tokat e tyre, bashkë me
popullsitë vllehe, iu është dashur disa shekuj që të rimarrin veten, të
shumohen e të kthehen sërish në faktor rajonal. Dhe faktikisht, në prag të
përfundimit të luftës së dytë botërore shqiptarët në ballkan nuk kanë qenë
më shumë se 1.5 milion frymë, të ndarë në 3 shtete.
Pra shqiptarët nuk mund të krijonin një kishë të tyren në mesjetë pasi nuk
kishin as numrat, as pushtetin e as arsyet objektive për ta bërë një gjë të
tillë, pasi çdo tentativë e tyre për të krijuar një kishë autoqefale do të
duhej të shoqërohej me ngritjen e një perandorie, gjë që për shkaqet e
mësipërme s’mund të realizohej kurrë.
Për shtjellimin e kësaj teme shiko shkrimin me titull "Pse nuk e krijuan shqiptarët shtetin e tyre mesjetar?"
Comments
Shto një koment